Het laatste nieuws

Lotte van de Ven: ‘Dit jaar voelen we de crisis pas écht’

16 november 2021

Lotte van de Ven, CEO van Vencomatic Group, treedt binnenkort toe tot de regionale selectiecommissie van de Koning Willem I Stichting. Vencomatic Group richt pluimveestallen in en is dus als maakbedrijf afhankelijk van de wereldwijde leveranciersproblemen. ,,Eigenlijk voelen we de crisis dit jaar pas écht.”


1. Wat doet uw onderneming Vencomatic Group in een notendop?

,,Wij richten wereldwijd pluimveestallen in. Ons doel daarbij is om de pluimveewereld te verduurzamen door middel van technologie.”

2. Uw bedrijf won in 2012 de Koning Willem I Prijs voor MKB. Wat heeft deze winst het bedrijf toen gebracht?

,,Het heeft ons veel aandacht opgeleverd, waaronder in de pers. De kers op de taart was dat (toenmalig) prins Willem-Alexander ons nieuwe gebouw kwam openen. Dat werd in hetzelfde jaar in gebruik genomen als dat we de prijs mochten ontvangen. Ons nieuwe gebouw is in de vorm van een ei als je het van boven bekijkt. Het winnen van de prijs was ook vooral voor de medewerkers heel positief, het heeft ons allemaal heel trots gemaakt.”

3. Hoe beleeft uw bedrijf de coronatijd?

,,Eigenlijk voelen we de crisis dit jaar pas écht. Vorig jaar ging het minder, maar dit jaar komt de klap voor de maakbedrijven. De staalprijs en kunststofprijs zijn verdubbeld en ook hout is veel duurder. Het probleem op dit moment is dat de elektrocomponenten niet geleverd kunnen worden, maar een paar weken geleden was het nog de motoren waarbij het mis ging. Dus het gaat alle kanten op.”

4. Op welk moment in uw jaren als CEO van Vencomatic Group heeft u daadkracht moeten laten zien?

,,Om ons heen zie je dat maakbedrijven wat op de rem moeten drukken, maar wij hebben vooralsnog besloten om door te blijven verkopen en leveren wat we kunnen, zij het met langere levertijden. Dat gaat met kunst en vliegwerk. Collega’s wereldwijd helpen ons om aan alternatieve componenten te komen en zelfs technologie van enkele jaren geleden willen we weer gebruiken. Het is namelijk wel een probleem als je met een kippenstal van 100.000 kippen geen eierpakmachine geleverd krijgt, dan moet je met de hand inpakken. We moeten dus alles op alles zetten om te leveren.”

5. De kernwaarden van de Koning Willem I Stichting zijn duurzaamheid, daadkracht, doorzettingsvermogen, durf en innovatie. In hoeverre zijn die van toepassing op jullie bedrijf?

,,Duurzaamheid zit in ons DNA. We hebben nooit duurzaam gedaan omdat het een trend is. Bij ons liepen de kippen altijd al los en we hebben altijd gewerkt aan duurzaamheid op verschillende vlakken zoals op het gebied van ammoniakreductie en fijnstof. We zijn ook in het meest duurzame industriële pand van Europa gehuisvest.”

6. U wordt lid van de regionale selectiecommissie van de Koning Willem I stichting, wat verwacht u van die tijd?

,,Ik verwacht dat ik er erg veel van leer. Het lijkt me heel leuk om te zien hoe andere bedrijven excelleren. Het is een moeilijke tijd waarin bedrijven veel aan hun hoofd hebben en ben benieuwd om te zien hoe zij doorzetten. Er zijn afgelopen jaar ook nieuwe bedrijven opgestaan of bedrijven die het bedrijfsmodel hebben omgegooid om in te spelen op de coronacrisis. Zo waren er bijvoorbeeld podiumbouwers die thuiswerkplekken inrichtten.”

7. Er zijn nog ondernemers en bedrijven die nog twijfelen om zich aan te melden voor de Koning Willem I Prijs. Wat zou u willen adviseren?

,,Het is echt een fantastische prijs om te winnen. Om nog maar te zwijgen over de pr-aandacht die erbij komt kijken! Het is echt een opsteker voor de medewerkers en collega’s. Meld je dus vooral aan. Ik ben erg benieuwd wat we straks gaan tegenkomen.”

Vorig artikelOverzicht Volgend artikel