Het laatste nieuws

Biense Dijkstra: Allergisch voor ‘circulariekoek’

3 november 2021

Ondernemer Biense Dijkstra won in 2018 met zijn bedrijf Bouwgroep Dijkstra Draisma de Koning Willem I Prijs in de categorie MKB. Het winnen van de prijs heeft de onderneming veel goeds gebracht. ,,Op dit moment schamen we ons er bijna voor hoe goed het gaat.” Biense vertelt over hoe zij met innoveren de crises van de afgelopen jaren zijn doorgekomen, en altijd: zónder ‘circulariekoek’!


1. U won in 2018 de Koning Willem I Prijs voor mkb met Dijkstra Draisma. Wat heeft deze winst uw bedrijf toen gebracht?

,,We kregen veel meer aandacht dan we van tevoren hadden verwacht. Je hoort ineens bij een club bovenmatig presterende ondernemers. Je staat ineens op de kaart. De nominatie was al een grote verrassing voor ons. Toen kwamen ze per helikopter ons vertellen dat we finalist waren! Dat maakte wel indruk.”

2. Waar staat Dijkstra Draisma voor?

,,Vooral verduurzaming. Dat doen we voor bestaande en nieuwe gebouwen. We steken ver boven de norm uit die geldt in de bouw qua CO2- en stikstofuitstoot. En geen circulariekoek bij ons! We zijn niet van het greenwashen, maar we nemen echt verantwoordelijkheid. We zorgen er tevens voor dat we de lokale economie veel brengen door op een andere manier naar het proces te kijken.”

3. Circulariekoek in de bouw, wat bedoelt u daarmee?

,,Enerzijds heb je de recycle economie en anderzijds de circulaire economie. Bij recyclen hergebruik je iets, maar het belandt na een x aantal keer toch in de prullenbak. Bij circulair belandt er niets in de prullenbak. Wat daarbij misgaat is dat recyclen soms wordt benoemd als circulair, maar het is veel complexer. Wij hebben bijvoorbeeld een Life Cycle Assessment (LCA) van 108% voor onze Droogstapelwoning, dus door onze producten is er juist minder CO2 dan daarvoor. De meeste bedrijven in de sector komen niet veel verder dan een LCA van 74%. We vinden zelf de norm niet ambitieus genoeg. We kunnen het als branche zoveel beter doen als we het echt willen!”

4. Jullie hebben als bouwgroep de coronacrisis minder hard gevoeld dan de crisis in 2008, hoe zijn jullie die beide crises doorgekomen?

,,Op dit moment schamen we ons er bijna voor hoe goed het gaat. Er is natuurlijk een enorm huizentekort. Nu al is er een tekort van 310.000 huizen en dat stijgt de komende jaren naar 1 miljoen. Onze omzet stijgt nog steeds sterk, duurzaamheid is dus best een verdienmodel. Ons doel is om nooit te stoppen met innoveren. In de crisis van 2008 hebben wij de stoute schoenen aangetrokken en ons juist door middel van investeringen in de industrialisatie van onze fabriek voorbereid op de toekomst. Het was toen rustig, dus konden we focussen op verandering. Na slechte jaren krijg je immers vaak hele goede jaren.”

5. Op welk moment heeft u ‘durf’ moeten tonen in de coronacrisis?

,,Het gaat nu erg goed, maar in het begin van de coronacrisis was het best lastig. De bouw mocht door, maar onder bepaalde voorwaarden. Er was een tekort aan mondmaskers en schermen en we besloten ze zelf te laten maken. We hebben toen binnen twee dagen met een lokale producent gelaatsschermen ontworpen die pasten op de meeste bouwhelmen. Er zijn toen 10.000 stuks gemaakt terwijl we er zelf maar 400 nodig hadden. De rest hebben ze toen aan talloze bouwbedrijven nog kunnen leveren. Er was daarnaast natuurlijk wel een dip in de omzet, omdat projecten stop werden gezet. We hadden ook op een gegeven moment genoeg mondmaskers in bezit, maar toen de lokale artsen belden, hebben we die aan hen gegeven. Daardoor waren we wel weer door onze voorraad heen, maar als de zorg en ambulancediensten bellen voor maskers, dan geef je die natuurlijk gewoon.”

6. Kernwaarden zijn duurzaamheid, daadkracht, doorzettingsvermogen, durf en innovatie. In hoeverre zijn die van toepassing op jullie bedrijf?

,,Het klinkt misschien arrogant, maar we zijn wel echt koploper op het gebied van innovatie. En dan niet alleen op ons eigen gebied, maar in het hele spectrum van de energie- en materialentransitie. We testen zelf warmtepompen en ontwikkelen biobased isolatiemateriaal, dat straks bij de boer wordt verbouwd. We hebben bijvoorbeeld nu 10 hectare waarop lisdodde wordt verbouwd, een duurzaam isolatiemateriaal. We zorgen ervoor dat we innovatief bezig zijn zodat we de CO2-footprint naar beneden brengen."

7. Er zijn nog ondernemers en bedrijven die nog twijfelen om zich aan te melden voor de Koning Willem I Prijs. Wat zou u willen adviseren?

,,Wij hebben er geen moment spijt van! Toen we de andere winnaars zagen, dachten we: ‘wij passen hier helemaal niet tussen.’ Je moet wel een serieus bedrijf zijn en door een zware ballotagecommissie gaan. Maar schroom niet, want het brengt je veel meer dan je van tevoren denkt. Het is letterlijk een kroon op je werk. Probeer het gewoon, want het geeft je nieuwe kracht! Het brengt je bedrijf naar een volgende etappe.

Vorig artikelOverzicht Volgend artikel