Niet twijfelen.
Als je je bedrijf aan het leegruimen bent en in 5 weken zo’n 4 miljoen euro aan eetbaar, gezond, kostbaar en bijzonder product in de container kiept, dan stort je wereld in. Mijn markt is de gastronomie. Koppert Cress levert duurzaam geteelde cressen aan de top gastronomie in de wereld. We doen elke paar jaar wel een crisistraining. Alleen het scenario: “1 miljoen restaurants gaan 100 dagen dicht”, hadden we nog niet behandeld.
Door Rob Baan - mentor bij nlgroeit
Leer van een crisis. We hebben al crisis ervaring opgedaan, in 2011. We werden destijds zwaar getroffen door de EHEC crisis. De Nederlandse overheid heeft toen heel lang gewaarschuwd: “eet geen kiemgroente!” Echter, toen de crisis al lang voorbij was, vond de overheid het niet haar taak om te zeggen dat kiemgroente weer veilig was. Dat moesten de ondernemers maar zelf doen. Gevolg was zeer traag herstel en omdat we niet in de Europese hokjes pasten: 0,0 ondersteuning.
Dus: “Als je niet geschoren wilt worden moet je niet stilzitten”. Dit was mijn les uit de EHEC crisis. Dankzij, onder andere, de KW1 duurzaamheidsprijs is de naamsbekendheid van Koppert Cress groot en gaan deuren open. In de eerste weken van de lockdown hebben wij op veel deuren geklopt. Ik kreeg veel goedbedoelde adviezen. Maar ook verwijten, dat door mijn focus op de gastronomie, ik het bedrijf in gevaar heb gebracht. Dat gaf slapeloze nachten.
Omdat de overheid gelijk al begon met de NOW regeling, was het mogelijk om alle medewerkers te behouden. Een enorme ontzorging: er hoefde geen lijstje van moeilijke gesprekken gemaakt te worden. De belangenbehartigers konden de geleden schade goed op de agenda van LNV krijgen. En via de bank kon aanspraak gemaakt worden op een lening van 1,5 miljoen. Ik heb, als bestuurder en networker, veel contact gehad met alle instanties. Doordat echter niet alles zonder slag of stoot ging, vereiste dat extra media aandacht.
Er werd een zwaar getroffen bedrijf gezocht (we hadden nog maar 5% omzet) om via de NOS het verhaal te doen. En ze dachten daarbij aan mij. Dat klinkt positief, maar het is niet zonder risico. Hoe reageren je leveranciers, je klanten en medewerkers en wat vindt je privé wereld.? Je moet zorgen dat je met iedereen kortsluit. Pas dan kan je zo’n optreden doen. Ik was echter alleen mijn kleindochter van vier vergeten, die zat te huilen toen ze me zag. “Opa heeft verdriet?”
Toen de eerste compensatie binnenkwam konden we weer nadenken. En mijn krachtigste besluit was: we veranderen onze strategie niet. Geen twijfel! Wij kennen onze business als de beste. We vullen een unieke niche in een markt die gewoon vraagt om weer geopend te worden.
Veel ondernemers zullen in deze tijd twijfelen. Maar blijf bij je eerste creatieve idee. De omstandigheden kunnen je het moeilijk maken, maar je bent niet gek. Nu niet en niet toen je begon. En bedenk dat de meeste adviseurs historici zijn. Ze halen hun gelijk pas achteraf. En ondernemers hebben die tijd niet.
We hebben elke medewerker nog en draaien nu weer 80% weekomzet in vergelijking met vorig jaar. We redden het wel.
Rob Baan
Rob Baan, is mentor van nlgroeit en daarnaast CEO van Koppert Cress en winnaar Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap, 2016.
Lees hier meer algemene informatie over het mentorprogramma van nlgroeit.