Philips is uitgeroepen tot Favoriete Werkgever, gevolgd door Shell en Rabobank. Dat blijkt uit het Intermediair Imago Onderzoek, uitgevoerd onder ruim 4.000 hoogopgeleide Nederlanders. Het optimisme over de arbeidsmarkt onder hoogopgeleiden (hbo en wo) schiet omhoog en het aantal goedverdieners (meer dan 45.000 euro per jaar) stijgt. Het inkomen is nu zelfs een van de belangrijkste factoren om niet van werkgever te wisselen.
Als hoogopgeleiden toch wisselen, gaan zij het liefst werken voor een middelgroot bedrijf. Hoogopgeleiden zijn optimistisch over de arbeidsmarkt; 42 procent van hen beoordeelt de arbeidsmarkt nu als (zeer) gunstig, tegen 23 procent in 2016. Vrouwen en allochtonen waarderen de arbeidsmarkt met respectievelijk 32 procent en 36 procent wat minder positief. Bijna een derde van de hoogopgeleiden verdient meer dan 45.000 euro per jaar. Het aantal goedverdieners verschilt flink per regio. In Noord-Nederland wonen aanzienlijk minder hoogopgeleiden met een hoog salaris (20 procent t.o.v. 33 procent in West-Nederland). Tevredenheid met het salaris is een belangrijke factor om niet te switchen van werkgever; 39 procent ten opzichte van 34 procent in voorgaande jaren.
Belangrijkste factoren om te blijven
Uitdagende inhoud van het werk en prettige collega’s zijn daarentegen voor 53 procent van de werknemers de belangrijkste factoren om te blijven. Toch is 15 procent van de werkenden actief op zoek naar een nieuwe baan. Het aantal werknemers dat er wel eens over denkt om van baan te wisselen, is bijna gelijk aan vorig jaar (35 procent t.o.v. 34 procent in 2016).
Werkgeversimago
Elk jaar onderzoekt Intermediair, onderdeel van de Persgroep Employment Solutions, welke bedrijven tot de Favoriete Werkgevers van hoogopgeleiden behoren. Garikai van Weydom, researcher de Persgroep Employment Solutions: “Nu de arbeidsmarkt flink aantrekt en werknemers heel optimistisch zijn over de toekomst, ligt er voor werkgevers een belangrijke taak om goede mensen binnen te halen. In een goede arbeidsmarkt zijn daarvoor andere prikkels nodig en zullen werkgevers weer meer aan hun werkgeversimago moeten werken. Een vast contract verliest bijvoorbeeld aan populariteit. Hoogopgeleide werknemers willen vooral beloond worden voor wat zij doen en een uitdagend toekomstperspectief hebben. Bied je dat als werkgever niet, dan zijn werknemers sneller geneigd voor andere werkgevers te kiezen.”
Philips: betekenisvolle innovaties
Hans de Jong, president van Philips Nederland: “Bij Philips werken onze collega’s elke dag en overal ter wereld samen aan betekenisvolle innovaties, die bijdragen aan een gezondere samenleving. Die passie en energie is voelbaar, ook voor mensen buiten Philips. Wij zijn er trots op dat hoogopgeleide mensen spontaan hun voorkeur uitspreken voor Philips als werkgever. Om elke dag onze innovaties te creëren, hebben we natuurlijk het beste talent nodig. Nu en in de toekomst.” Koninklijke Philips N.V. is winnaar van de Koning Willem I Prijs 2016, in de categorie Grootbedrijf.
Meer informatie:
www.philips.nl