Het laatste nieuws

Nominaties plaquette in beeld (M t/m Z)

5 maart 2020
Moyee Coffee

Gevestigd: Amsterdam
Wat doet Moyee Coffee? Het branden en verpakken van Moyee Coffee vindt plaats in Ethiopië. Moyee verkoopt de koffie en de waarde wordt gedeeld. Het bedrijf staat voor een eerlijke relatie tussen producenten en consumenten. Deze eenvoudige verschuiving in de koffieketen verbetert volgens Moyee het leven van miljoenen mensen op een radicale en positieve manier.
Welke mensen zitten erachter? Guido van Staveren van Dijk (oprichter) en Saskia Floore (CEO NL)
Toelichting keuze jury: De koffiebonen van Moyee Coffee worden gebrand in Ethiopië. Dat maakt de aanpak van Moyee Coffee radicaal anders. Hoe meer hoogwaardige stappen in een productieproces lokaal worden uitgevoerd, des te hoger de economische waarde is voor de lokale betrokkenen. De keten veranderen, de winst wordt op een eerlijkere manier met de boer gedeeld: dat is waar Moyee Coffee zich op richt en dát is waar de jury van onder de indruk is.
Website

MYOMY

Gevestigd: Naarden
Wat doet MYOMY? Sinds 2007 ontwerpt fashion house MYOMY do goods duurzame tassen en accessoires van leer. De fairtrade designs zijn geïnspireerd op iconische voorwerpen uit ons dagelijks leven en ontworpen met een missie to do good. Door langetermijn-partnerschappen aan te gaan met fairtrade-organisaties, kunnen we indirect investeren in de toekomst van onze makers.
Welke mensen zitten erachter? Marja Baas (algemeen directeur en bestuurder) en Eric Otten (commercieel directeur en beoogd bestuurder)
Toelichting keuze jury: MYoMY do goods laat zien dat het wel degelijk anders kan in de fashion-industrie. De fairtrade tassen van MYoMY do goods worden geproduceerd bij partijen waarmee zij een intensieve, langetermijn-samenwerking hebben. De jury noemt MYoMY do goods een pionier in het vakgebied en een voorbeeld voor andere ondernemingen.
Website

Schijvens Confectiefabriek

Gevestigd: Hilvarenbeek
Wat doet Schijvens? Schijvens Corporate Fashion uit Hilvarenbeek ontwerpt en produceert sinds 1863 bedrijfskleding. Schijvens streeft naar een economie waarin producten van vandaag de basis vormen voor de producten van morgen en werkt zeer actief aan de verduurzaming van haar bedrijfskledingcollecties en haar productieketen. Een jarenlange zoektocht naar duurzamer produceren heeft een bijzonder innovatief en duurzaam concept opgeleverd: kleding die voor 50% bestaat uit gebruikte petflessen en voor 50% uit gedragen textiel.
Welke mensen zitten erachter? Shirley Rijnsdorp-Schijvens (eigenaar en directie), Hugo Schijvens (eigenaar) en Jaap Rijnsdorp-Schijvens (directie).
Toelichting keuze jury: De jury noemt Schijvens een gamechanger in de wereld van kleding. Sinds 2017 haalt Schijvens gedragen bedrijfskleding terug bij zijn klanten en recyclet deze volledig. Door daarnaast te werken met statushouders in Nederland en een ‘leefbaar loon’ te bieden in de buitenlandse fabrieken, zorgt Schijvens ervoor dat het verhaal ook op sociaal vlak klopt.
Website

Tony's Chocolonely

Gevestigd: Amsterdam
Wat doet Tony’s? Tony’s Chocolonely, opgericht door Teun van de Keuken na een aflevering van Keuringsdienst van Waarde, heeft met hun maatschappelijke inslag er mede voor gezorgd dat in de gehele chocolade-industrie duurzaamheid (terugdringen van minder/slavenarbeid) bij ieder bedrijf steviger op de agenda staat. Tony Chocolonely heeft het voor elkaar gekregen om binnen een relatief korte tijd in Nederland marktleider te worden in repen chocolade. Bovendien vielen de verschillende smaken ook in goede aarde bij de liefhebbers.
Welke mensen zitten erachter? Henk Jan Beltman (Chief Chocolate Officer (CEO)) 
Toelichting keuze jury:  Duurzaamheid zit bij Tony's Chocolonely in het DNA. Met een missie die verder gaat dan eigen bedrijfsvoering, laat Tony's Chocolonely zien dat je als merk een hele industrie kunt aanzetten tot verandering. En met succes. Met het open source platform ‘Tony’s Open Chain’ heeft Tony’s Albert Heijn al laten overstappen op 100% slaafvrije chocolade.
Website

TRIBOO

Gevestigd: Zoetermeer
Wat doet TRIBOO? TRIBOO is de circulaire kantoorinrichter en zorgt dat grondstoffen niet verloren gaan. Het bedrijf maakt van waardeloos afval, zoals afgedankt kantoormeubilair, gezonde en circulaire producten en inrichtingen.
Welke mensen zitten erachter? Marc van der Heijden en Martijn Vinke
Toelichting keuze jury: TRIBOO verandert ‘waardeloze’ afvalstromen van kunststof- en natuurlijke vezels met upcycling technieken in waardevolle circulaire kantoorinrichting. De jury is onder de indruk van TRIBOO, met haar waanzinnig mooie lichtere meubels (goed voor het vervoer, goed voor de monteurs) gemaakt van gerecycled materiaal en 100% herbruikbaar, waarbij de retourlogistiek ook bijzonder goed op orde is door een financiële incentive.
Website

Verstegen Spices & Sauces

Gevestigd: Rotterdam
Wat doet Verstegen? Duurzaamheid behoort tot één van de kernen binnen de bedrijfsvoering van Verstegen Spices & Sauces. Als familiebedrijf is dit vanzelfsprekend. Er wordt gewerkt ‘voor de kinderen van onze kinderen’. Verstegen vindt het belangrijk om te leren van andere bedrijven en om hen te stimuleren om duurzamer te ondernemen. Samenwerking is van groot belang, echte impact ontstaat immers door het samen te doen. Verstegen wil daarom een actieve rol spelen bij het vergroten van het MVO-netwerk binnen Nederland.
Welke mensen zitten erachter? Michel Driessen (CEO) 
Marianne van Keep (directeur duurzaamheid en inkoop)
Toelichting keuze jury: Familiebedrijf Verstegen neemt zijn verantwoordelijkheid voor toekomstige generaties. Dit doet het bedrijf door in te zetten op agroforestry, waarmee de biodiversiteit bevorderd wordt en er gezorgd wordt voor betere oogstkwaliteit. CO2 offsetting zorgt voor een stabieler inkomen voor de boeren. De jury is onder de indruk van de manier waarop Verstegen met duurzaamheid bezig is en hoe het bedrijf vooruitloopt in zijn sector.
Website

Vorig artikelOverzicht Volgend artikel