,,De uiteindelijke winnaar van de Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap moet impact hebben en is als bedrijf een echte gamechanger”. Aldus de voorspelling van juryvoorzitter Anne-Marie Rakhorst bij de bekendmaking van de twaalf genomineerde bedrijven in het paviljoen The Circl op de Amsterdamse Zuidas.
Nervositeit speelde in het duurzaamheidspaviljoen van ABN Amro wel degelijk een rol bij de meer dan honderd gasten, die namens het bestuur van de Koning Willem I Prijs welkom werden geheten door Gert van der Houwen. De bestuurssecretaris van de Koning Willem 1 Prijs stond aan het begin van de bijeenkomst stil bij de oorlog in Oekraïne.
,,Het lijkt wat absurdistisch om bij elkaar te zijn onder deze omstandigheden. Maar het bestuur vindt een sterk bedrijfsleven in het belang van Nederland. Daarom gaan we door met de zoektocht naar de parels onder de bedrijven”, aldus Van der Houwen over de tragische oorlog in de Oekraïne.
Lees verder onder de video
De Koning Willem 1 Prijs is zoals bekend de Oscar voor het Nederlandse bedrijfsleven. In de tweejaarlijkse cyclus worden prijzen uitgereikt voor duurzaam ondernemerschap, het mkb en het Nederlandse grootbedrijf.
Voorafgaande aan de bekendmaking van de 12 genomineerden nam Almar Fernhout de ondernemers in de zaal mee in een spannend jongensboek van zijn duurzaam ondernemerschap. De bedenker van de Smyle-tandpasta tabletten, waardoor er geen plastic tandpasta-tubes in het vuil belanden en de tandpasta verschoond blijft van micro-plastics, had de zaal snel voor zich gewonnen. Smyle is inmiddels in binnen- en buitenland een groot succes. ,,Dat komt vooral ook omdat we erin slagen een community te creëren”, gaf Fernhout een gratis tip weg.
Daarna was het de beurt aan Anne-Marie Rakhorst die in sneltreinvaart de genomineerden voor de Koning Willem I Plaquette bekend maakte. Sommige ondernemers stonden al eerder op de nominatie om te winnen, anderen - onder wie Michel van Dordregt van Emma Safety Footwear – hadden nog niet eerder van de prijs gehoord.
Ruud Zanders beet het spits af. Met de duurzame kippenboerderij KIPSTER wil Zanders de eiwittransitie aanzienlijk versnellen. Over de keuze voor Kipster, dat twee jaar geleden nog naast de Plaquette greep, vertelde Rakhorst dat de eieren commercieel scoren: ze zijn te koop bij supermarktketen Lidl.
Daarna was het de beurt aan DOPPER met CEO Virginia Yanquilevich. De van origine Argentijnse heeft met Dopper-flessen een missie. ,,In Nederland kun je kraanwater gewoon drinken. Dus zijn de plastic flesjes gevuld met gewoon water onzin”, zegt Virginia Yanquilevich. De Doppers worden gevuld met water uit de kraan. Het bespaart veel overbodig plastic afval en uiteraard geld.
De derde genomineerde was het bedrijf PROTIX, dat insecten letterlijk op kaart zet. Nu vooral nog voor vee, maar straks liggen insecten ook op het bord van gewone consumenten.
De nominatie van de bekende retailer EKOPLAZA, dat vorig jaar nog winkels overnam van Marqt, was geen verrassing. De supermarktketen maakt van haar ambities geen geheim, liet MT-lid Steven IJzerman weten. Duurzaamheid staat voorop in de winkels; EkoPlaza faciliteert gezond eten en gezond leven.
Honderdduizenden Nederlanders hebben een plant in de huiskamer staan van ROYAL LEMKES zonder dat ze het zelf weten. Het bedrijf dat al 135 jaar bestaat, levert planten aan onder meer bouwmarkten, maar ook aan Ikea. ,,Wij tonen leiderschap door de sector te verduurzamen”, aldus Alice van der Veen in reactie op de nominatie. Bij Royal Lemkes werken 300 mensen.
Duurzaamheid staat ook centraal bij EMMA SAFETY FOOTWEAR. Het bedrijf verhuisde naar het Limburgse Kerkrade en maakt veiligheidsschoenen. Een nieuw circulair bedrijfsmodel maakte van ‘Emma’ een kandidaat voor de Plaquette, die vorig nog werd gewonnen door provinciegenoot de bierbrouwerij Gulpener.,,Ik droom ervan dat we méér lokaal producten als schoenen gaan maken”, zei Iris van Wanrooij.
Bijzonder is ook het genomineerde ARTE HOLDING uit Teteringen met Ginny Blok als pleitbezorger van de onderneming die werk- en keukenbladen vervaardigt. Het werkblad wordt van de steengroeve tot in de keuken duurzaam vervaardigd. Met honderd medewerkers is dat volgens Ginny de missie.
FAIRTRADE ORIGINAL is een van de oudste duurzaamheidsmerken van Nederland, nog steeds springlevend, vitaal en blijvend vernieuwend. Steven van Wijk, directeur van Fairtrade Orginal, verwoordde de doelstelling: ,,Geen hulp maar handel zorgt voor een eerlijke en duurzame wereld”, aldus Van Wijk.
Erika Vermijs van DO IT ORGANIC uit Barneveld reageerde blij op de nominatie. ,,Tot in de finale”, klonk het optimistisch uit de mond van Vermijs, die met Do It Organic poogt om biologische voeding standaard te maken. Inmiddels is er een breed aanbod van voedingsingrediënten bij Do it Organic, zoals Amaizin, basta en la Bio Idea.
De spijkerbroeken van genomineerde MUD JEANS, zo bevestigde jurylid Ruud Koornstra, slijten niet of nauwelijks. Ondernemer Bert van Son nam de nominatie voor de Plaquette in ontvangst. Hij vertelde nog dat de verkoop van de jeans, geproduceerd uit gebruikte MUD-Jeans, in het buitenland omhoog is geschoten. Mud-Jeans bestaat sinds 2012 en is het duurzame antwoord van Van Son op het feit dat de spijkerbroekenindustrie een van de meest vervuilende is.
Aan het einde van bijeenkomst benadrukte juryvoorzitter Rakhorst dat er nog een wereld is te winnen als het gaat om duurzaamheid en ondernemen. ,,Jullie zijn eigenlijk allemaal winnaars. Er is nog zo veel te doen voor de volgende generaties”, aldus Rakhorst.