Goed ondernemerschap, innovatie, creatie en duurzaamheid zitten in het DNA van het overgrote deel van het Nederlandse bedrijfsleven. Er worden zulke indrukwekkende dingen gedaan en er zijn zoveel mooie bedrijven in ons land. De Nederlandse ondernemer is echter tamelijk bescheiden. Bijzondere bedrijfsactiviteiten en initiatieven zijn vaker regionaal dan landelijk bekend, terwijl we ‘dat toch maar mooi doen in ons kleine kikkerlandje’.
We mogen dus best trots zijn op Nederland en haar bedrijfsleven. We zijn een bedrijvig volk met een grote mate van nieuwsgierigheid en oplossend vermogen. Vanuit deze gedachte is de Koning Willem I Stichting in 1958 opgericht. Nederland bevond zich toen in een periode van wederopbouw.
Om de economie een boost te geven, hebben de Nederlandsche Bank en een aantal met het bedrijfsleven verbonden instanties de koppen bij elkaar gestoken. Dat heeft uiteindelijk geleid tot de oprichting van de Koning Willem I Prijs. De stichting en de prijs zijn vernoemd naar onze ‘Koopman Koning’ die zijn bijnaam dankt aan een sterke ondernemersgeest en zijn initiatieven voor het herstel van de economische bloei. Dat raakt meteen aan de doelstelling van de stichting die tot de dag van vandaag overeind is gebleven: we willen de BV Nederland inspireren en op de kaart te zetten!
Podium voor onze parels
Om de inspirerende en innovatieve parels uit ons bedrijfsleven zichtbaarder te maken hebben we er in 2018 voor gekozen om voor het MKB regionale voorrondes te organiseren. Tijdens deze feestelijke bijeenkomsten worden de drie ondernemingen per regio (noord, oost, zuid en west) die doorgaan naar de landelijke verkiezing bekendgemaakt. De ondernemingen krijgen het podium dat zij verdienen en worden zichtbaar voor de rest van Nederland. Ook worden de prijzen elke twee jaar in een andere regio en stad uitgereikt om zo alle regio’s in Nederland te betrekken.
Trots en erkenning
De stichting deelt vandaag de dag drie prijzen uit: de Koning Willem I Prijs in de categorie Grootbedrijf en in de categorie MKB, en de Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap. We krijgen vaak de vraag: wat win je nou eigenlijk? Allereerst de prijs in de vorm van het bronzen beeld of de glazen plaquette en daarnaast natuurlijk eeuwige roem. Dat laatste blijkt wel uit de praktijk. Het winnen van een van de prijzen opent deuren (in het buitenland) die anders gesloten zouden blijven. Het is een prijs uit handen van Hare Majesteit Koningin Máxima: iets waar we in Nederland misschien nuchter over doen maar wat zeker in het buitenland veel prestige heeft. En natuurlijk levert het de onderneming trots en erkenning op. Het is een beloning voor de koers die het bedrijf met haar mensen en middelen heeft ingezet.
Kijk alleen maar naar de winnaar van de MKB-prijs van vorig jaar: het Friese familiebedrijf Bouwgroep Dijkstra Draisma. CEO Biense Dijkstra: “De aandacht voor deze prestigieuze prijs, zowel regionaal als landelijk, is ongekend, met natuurlijk als hoogtepunt het werkbezoek van Hare Majesteit Koningin Máxima aan ons bedrijf.” Dat is wat er gebeurt wanneer je een bedrijf zo’n podiumplek biedt.
Hoe je kans maakt? Door je in te schrijven natuurlijk! Ik wil iedereen graag meegeven: wees met je onderneming jezelf. En daarmee bedoel ik: blijf bij de kern van je organisatie. Draag uit waar je voor staat en ga niet blindelings mee in trends en hypes als die niet bij jouw bedrijf passen. Wees trots op wat je doet en deel het!
Romy Blankenspoor
Directeur Koning Willem I Stichting