Softwareontwikkelaar AFAS Software is binnen de categorie grootbedrijf winnaar van de Koning Willem I Prijs. Voor Management Scope een mooie aanleiding ceo Bas van der Veldt te vragen naar zijn ondernemerswaarden. Over het winnen van de prijs zegt hij: “Als je kijkt naar welke concerns eerder hebben gewonnen, word je daar een beetje stil van.” Lees hier het eerste deel van het interview.
De daags voor het interview gewonnen Koning Willem I Prijs, de prestigieuze ondernemingsprijs die tweejaarlijks wordt toegekend door de Koning Willem I Stichting, staat mooi uitgelicht te stralen op het podium van AFAS Live, de enorme Amsterdamse concertzaal waar softwareontwikkelaar AFAS sinds vorig jaar zijn naam aan heeft verbonden.
Steve Jobs-moment
Vanaf datzelfde podium sprak ceo Bas van der Veldt zijn publiek toe als keynote speaker van de AFAS Open, de jaarlijkse klantendagen van het Leusdense bedrijf. Hij stond er om versie 7 van het succesvolle softwareprogramma AFAS Profit te presenteren. Dat was niets minder dan een ‘Steve Jobs-moment’: “Hier hebben we met zijn allen lang naar toegewerkt”. Dat cabaretier Martijn Koning op datzelfde podium het nieuwe product meteen daarna op de hak nam, verhoogde de pret alleen maar. Koning: “Profit 7 is echt veel beter dan versie 6. Maar eerlijk is eerlijk: veel minder goed dan versie 8. En vergeleken bij versie 9 is versie 7 eigenlijk waardeloos.” Van der Veldt sloeg zich van het lachen op de knieën.
Vleiend juryrapport
Een korte nacht was het. Om 00.30 uur ’s nachts reed Van der Veldt met AFAS-cfo Arnold Mars weg bij Stadsschouwburg Nijmegen waar de Koning Willem I Prijs werd uitgereikt. Een paar uurtjes later stond diezelfde Mars alweer toeterend voor zijn deur: “We gaan 1.500 klanten entertainen joh, opstaan!” Na dat ‘entertainen’ volgde direct dit interview. Het uitgebreide juryrapport dat bij de Koning Willem I Prijs hoort, heeft Van der Veldt dan ook niet gelezen. “Nog niet aan toegekomen, sorry, maar wat er gisteren is voorgelezen, was vleiend.”
Foto: Martine Sprangers
Wat betekent het voor AFAS om de Koning Willem I Prijs te winnen?
“Nu al heel veel. Je zou mijn telefoon moeten zien. Mijn WhatsApp is ontploft. Er is geen ondernemersprijs in Nederland met zoveel allure als deze. Als je kijkt wie de Koning Willem I Prijs allemaal hebben gewonnen, word je daar een beetje stil van. We staan in een rijtje met healthtech-concern Philips, zuivelcoöperatie FrieslandCampina, bierbrouwer Heineken en chemieconcern AkzoNobel. Wij passen daar qua grootte helemaal niet tussen! Philips heeft 116.000 medewerkers. Wij zitten op ruim 400. We stonden in de finale met kartonfabrikant Eska en advies- en ingenieursbureau HaskoningDHV, allebei klanten van ons. Haskoning is zoveel keer groter dan wij, het was logischer geweest als zij hadden gewonnen. Ja, deze prijs doet nu al heel veel. De koninklijke allure die bij zo’n prijs hoort straalt op ons af. Het is geweldig.”
Staatssecretaris Mona Keijzer, die de prijs heeft uitreikt, zei in haar toespraak dat de uitdaging voor de toekomst ligt in het zorgvuldig omgaan met de digitale revolutie. Eens?
“Daar ben ik het zeer mee eens. AFAS loopt daarbij voorop. Wij willen die revolutie bij iedereen in de botten krijgen. We willen onze klanten meenemen de toekomst in. Het gaat ons niet alleen om het verkopen van software, we willen terug naar de menselijke maat. Software is niet meer dan een middel om dat te bereiken. Wij willen die software op een goede manier inzetten. Wij willen bullshit automatiseren zodat mensen ruimte en tijd overhouden voor wat echt belangrijk is: menselijk contact.”
Hoe brengt u die boodschap over het voetlicht?
“Door op dit soort dagen, waarop duizenden klanten van ons langskomen, het podium te pakken en mijn visie te geven op het bedrijf en op de maatschappij. Ik laat voorbeelden zien van wat we willen en van wat we niet willen. Zo begrijp ik niet dat de top van ING het salaris van topman Ralph Hamers zo buitensporig wilde verhogen. Dan sta je ver af van de rest van Nederland.”
Waarom de keuze dat in de openbaarheid te zeggen?
“Omdat ik een betere wereld wil. Mijn collega’s zeggen wel eens: ‘Zeg dat nou niet, je weet nooit wat voor effect het heeft.’ Maar dat doe ik dus wel.”
ING zou een klant van u kunnen zijn.
“Dat zijn ze niet.”
Vreest u niet dat ze nu niet meer bij u aankloppen?
“Dat weet ik niet. De directeur komt binnenkort heel toevallig bij ons langs, dus wie weet waar dat toe leidt. Ach, ik heb ook ABN Amro, wel een klant van ons, genoemd tijdens een presentatie. Ze schaften het gratis fruit voor hun personeel af, de kerstpakketten, de medewerkers mochten geen Spotify meer luisteren. Ik snap daar helemaal niets van en dat benoem ik.”
Lees het vervolg van het interview via deze link op Management Scope.